Monday, January 26, 2015

10 Ways to Boost Your Brain Power. Part 2.

Let's continue!

6. Exercise

Body exercise, ya kawan-kawan. Ini kerana bila badan sihat, fit dan tough, brain juga akan power. 


7. Meditation

Mr. Sio memang pengamal meditasi. Dia ada belajar yoga. Dia cakap dia bangun jam 4 everyday buat meditasi. Muslim have our routine prayer. Kita boleh buat Tahajjud, untuk boost brain power. If cari scientific paper, memang ada yang buat kajian dan menemui kanser akan mengecut bila konsisten buat solat malam. 


8. Repeated Visualisation

Apa yang dimaksudkan dengan ini ialah, kita mesti selalu bayangkan apa yang kita mahu. This is a way to keep positive, which is to visualise the positive things. If kita mahu rumah yang besar, kita perlu sentiasa bayangkan rumah itu. 


9. Stimulate more sense

Kita ada 5 deria rasa, kan? Adalah sangat bagus jika kita guna semua deria ini dalam satu2 masa. Selalunya, kita banyak guna deria penglihatan, kecuali tidur. Biasanya, kita kurang stimulate deria bau. Oleh itu, bagus jika ada bau-bauan aromatherapy di rumah, atau dalam kereta. Sebagai contoh, kita sedang memandu. Mata lihat depan. Tangan (deria sentuhan) pegang stereng. Telinga dengar radio. Jadi, if ada pewangi dalam kereta, akan stimulate deria mahu. Deria rasa? Makanlah fruits semasa memandu!


Dan yang terakhir.....
10. Good Food!

Mr. Sio bagitahu, food yang biasanya untuk brain ialah omega-3. dan Algae (?!). Jadi, korang bolehlah gugel foods lain yang bagus. Gugel juga food yang tidak bagus, supaya dapat elakkan. Seperti yang ramai tahu, fruits and raw food should be taken a lot, and avoid processed food, untuk kesihatan tubuh dan minda. 


OK, tamat sudah perkongsian untuk topik ini. Next Wednesday will have another session with Mr. Sio. I will share them here, definitely. :)

Have a blessed Monday, everyone. I have sort of gloomy Monday sebab puasa, tapi semalam kurang minum air. Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa saya bak pepasir itu.

Sekian.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...