Sunday, April 29, 2012

Bersih 3.0

Jom tulis pasal hal ini, yang berlaku pasal semalam. I love yellow colour. Melihat lautan orang memakai warna kuning nampak sangat cantik dan meriah. Saya hampir pergi sebab terpikat dengan papan tanda dan banner yang terpacak teguh di sekitar Bangi. There were so many small tiang kayu, terpacak, memberi direction ke PLUS highway, which is meant to be direction ke Dataran Merdeka. Haha, bongok.

Dikhabarkan 75 ribu rakyat Malaysia menyertainya.

I am not aware of this event sampailah saya nampak satu status kat FB yang memberitahu perasmian pesta buku ditunda dari hari sabtu ke hari ahad, sebab ada Bersih 3.0 event ni. 

Gigih?
Tapi, sampai sekarang pun tak tahu apa yang mereka nak perjuangkan kali ni. Dulu versi 2.0 nak marah SPRM, kan? Kali ni nampak macam suka-suka jer nak gather-gather ramai-ramai. Semalam, tengok berita pun, masa ketua-ketua mereka ni sampai, they all gelak-gelak jer, sarung t-shirt kuning tu. Macam sukalah sebab ramai orang datang. Konon-konon berjaya mempengruhi orang ramai.

Dan, hari ni melihat hasil kejadian. Teruk betul semalam. Tengok gambar pun teruk, tengok video apatah lagi. Semalam, saya kerja, gigih sampai petang. Banyak kerja nak siapkan. Semua orang kat opis tu macam pelik orang2 yang pergi sana. Apakah mereka benar2 takde kerja, mohlah tolong kami buat kerja sini.

Baca juga di laman sosial, both party. Semua rakan-rakan yang mencintai kedamaian, memang sudah menyampah dengan demonstrasi ini. Buat huru-hara dan kacau bilau. Tapi, bagi pihak yang merancang, mereka sedang gigih untuk membebaskan kawan-kawan mereka di tahanan sementara PULAPOL. Dilaporkan 333 orang kena tahan.

Personally, saya memang tak suka rusuhan macam ni. Menyusahkan ramai orang. Dahlah buat di tempat tumpuan awam. Saya pernah lalu di Jalan Tun Razak, masa tu tak tahu pun ada orang berdemo untuk Israel. Terrible tau. Teruk sangat rasa. Pusing-pusing here and there. Kacau mood betul. Saya nak pergi HKL masa tu. Pusing-pusing satu jam jalan tu. Bongok betul.

Saya nak tulis yang mereka ini semua hanyalah mengikut nafsu. Kalau semua orang ingat dan mengagungkan Tuhan, takde kejadian macam semalam. Ini semua lagha dan duniawi. Lebih-lebih lagi yang terbalikkan kereta tu. Kalau 3.0 dah buat macam ni, tak mustahil versi akan datang mereka akan tumbangkan kenderaan FRU pulak.

BONGOKS
Kalau 75 ribu orang ni semua derma darah, sangat pasti mereka akan membantu ramai orang. Sila buat banyak lagi event yang membantu orang. Jangan sesekali membuat event yang menyusahkan orang sebegini. Naseb baik saya dah tak duduk kat Kampung Baru. Kalau tidak, musti nak berak pun tak tenang dengan bunyi helikopter berlegar di tingkap tandas rumah.

Kalau Malaysia huru-hara dalam beberapa tahun akan datang, mereka yang patut dipersalahkan. Seriously. Kalau ditakdirkan mereka akan memerintah satu hari nanti, they cannot blame rakyat masa tu, kalau rakyat sepak terajang kereta mereka, if rakyat tak dapat apa yang diorang mahu. Sebab mereka yang ajar rakyat to be one. Semua yang nafsu kita mahu, mesti dapat. 

Tetiba-tiba terfikir, salah satu cara unuk punish 333 yang kena tahan tu, suruh jer mereka derma darah. Or even paksa mereka sign untuk derma organ. Can it be salah satu servis komuniti? 

All images adalah hasil carian google. Sekian. Salam Ahad, hari untuk gossip *switch on Melodi*

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...