Sunday, June 21, 2009

Kromosom Y

Saya pernah membenci kromosom Y. Awal2 dahulu, semasa mula2 belajar mengenal dan menyusun kromosom manusia ini, saya rasa terlalu geram dengan kromosom Y. Ia terlalu kecil untuk menjadikan lelaki sangat gagah dari segi fizikal. Heh! Saya akan membenci, lebih2 lagi jika sedang bergaduh dengan (bekas) teman lelaki. Haha. Slap me. Dush!

Tetapi, pada minggu lepas, perasaan saya telah berubah. I'm in love with the Y. Haha.

Ini terjadi setelah saya dan rakan sama2 berjaya menjalankan Q banding. Rutin harian kami ialah G banding. Tetapi, ada satu kes yang telah menyebabkan kami diarahkan membuat teknik yang lain. Pesakit ini ada extra material berupa Y. Tetapi, tidak dapat dipastikan dengan teknik rutin.

Teknik Q banding akan menjadikan kromosom Y seperti bercahaya, lebih daripada kromosom yang lain.

Saya telah berpeluang untuk mencerapnya. Dan, ternyata saya sangat seronok. Lebih2 lagi pada slaid percubaan, di mana lelaki tersebut mempunyai giant Y. Ini bermaksud Y nya bersaiz besar. Tetapi, tidaklah ia bermaksud apa2. Owh, masih terbayang2 lagi sinarannya. Ahaha.

Memang Y sangat comel dan sangat senang untuk dikenali dalam mana2 teknik penjaluran pun. Ini kerana kawan padatnya terletak di bahagian bawahnya, berbeza daripada semua kromosom yang ada. Maka, budak baru belajar pun akan mengenal Y dahulu berbanding kromosom lain, selain kromosom satu yang paling besar saiznya.

Lihatlah gambar2 yang ada. Yang paling bersinar dan kecil itulah Y. Saya sangat suka sampai saya cantumkan semua gambar yang saya ambil untuk letak di sini. Haha. Sila klik untuk melihat dengan lebih jelas.


Owh, mahu tahu tentang pesakit itu? Dia telah berkahwin dan belum mendapat anak. Setelah dijalankan semen analysis, didapati keputusannya ialah severe OATS. Maka, doktor suruh buat chromosome analysis pula. Tapi, setelah dijalankan teknik2 penjaluran, ternyata ia bukan Y. Maka, perlu buat teknik whole chromosome painting, di mana mewarnakan seluruh bahagian kromosom itu untuk mengetahui dari mana datangnya material itu. Malangya, teknik itu tidak dapat dilakukan di makmal LPPKN.

Setelah diberi kaunseling, pesakit itu hanya mahu fokus untuk mendapatkan anak yang normal. Maka, dia lebih berminat untuk menjalankan PGD. Dia agak kaya, maka tidaklah sukar baginya untuk melaburkan wang untuk mendapatkan zuriat. Tetapi, yang menjadi kemusykilan kami, dia turut mengatakan kakaknya yang telah berkahwin juga belum mendapat anak. Dua orang adeknya belum berkahwin, maka tidaklah diketahui status kesuburan mereka.

Yeah, i'm obses in that way. :P

SEKIAN.

3 comments:

Unknown said...

Alhamdulillah...Jelas lagi nyata hikmah Allah menjadikan bangsa si pemilik kromosom Y.

Marliza Radzi said...

entri ini sungguh susah. ngeee.

SITI said...

Enchek Anuar;
Bangsa pemilik Y? Apakah? Saya kurang faham. Haha. Bangsa lelaki? Macam tak sesuai. Kaum lelaki lebih sesuai.

kak Yanti;
kak yanti akan beri komen sebegitu setiap kali kita tulis entri tentang genetik. Huhu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...