Monday, December 01, 2008

ARAK

Saya ke pasar raya W*arta hari Jumaat yang lalu. Membeli-belah sedikit barang. Saya pergi ke kaunter bayaran untuk membayar.

Pakcik di belakang saya sangat riang. Dia meletakkan botol yang ingin dibeli dia atas kaunter. Tertera: C*arlsberg. Saya lihat pakcik itu. Umur dalam 40-an. Dia bukanlah boleh dipanggil kaum India, walaupun dia gelap. Dia berkata2 lagi dengan orang di sekitar, kelihatan peramah. Bahasa dia bukan berbangsa tidak Melayu.

Saya melihat pakcik itu. Saya tidak pernah mengalami perisiwa sebegini sebelum ini. Apakah saya perlu melaluinya untuk menjadikan saya lebih dewasa. Apakah saya perlu mempunyai pengalaman seperti ini untuk menjadikan saya matang? Perlukah?

Malam itu, saya mendengar berita. Penolong pesuruhjaya PAS Selangor yang dipecat itu menyebut tentang minuman ini. "Tidak bolehlah dijual di tempat2 awam. Di stesen minyak. Di 7E."

Saya hanya teringatkan pakcik di siang hari tadi.

Haramkan saja. Ini negara Islam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...