Sunday, May 25, 2008

Miskin Harta

Tidak apa miskin,
Tapi, bukan menjadi pengotor,
Bersih itu sebahagian daripada iman,
Orang akan memandang mulia orang yang pembersih,
Walaupun dia orang miskin harta.

Tidak apa miskin,
Tapi, bukan kurang ajar,
Bukan tidak berbudi bahasa,
Orang akan sayang pada orang yang bersopan santun,
Lembut tutur bicara, berpekerti mulia,
Walaupun dia orang miskin harta.

Tidak apa miskin,
Tapi, bukan pemalas,
Rajin belajar, penuh ilmu di dada,
Rajin bekerja, rezeki sentiasa ada,
Dan, akan berkurang kemiskinan hartanya.

Tidak apa miskin,
Tapi, bukan penipu,
Bukan pembohong,
Kerana sifat itu sifat orang munafiq,
Orang akan tidak sukakan mereka,
Walaupun mereka kaya harta.

Tidak apa miskin,
Tapi, bukan menjadi penjahat.

Awak,
Jadilah orang yang baik,
Saya suka tengok awak,
Tapi, cerita tentang awak tidak sedap didengar,
Maka, saya sedih.
Awak...
Janganlah nakkal2 lagi.

© SITI.
09:09 PAGI. 250508.
K5D 205, KAB, UKM.

9 comments:

Anonymous said...

"Awak" jangan nakal2 ye..belajar rajin2 ye "awak"..semoga "awak" jadik orang yang sentiasa disenangi kawan dan lawan..hehehe..Insyaallah.

Anonymous said...

owh...
tajuk...
hmmm...
ntah la...
susah zaman skrg ni...
tapi tape...
people's change n we hope for the better way...
cume kadang2..ade slope dlm life kite..but..semuanya lumrah alam...

okay...
berdoalah...
:)

SITI said...

oryza: eh, saya tak rasa awak mengenali org yg memberi ilham pada saya dalam entri kali ini. Orang ini saya lihat dia di makmal saya, maka, tidaklah pernah awak menjumpai dia. Okay? :)

semsortu caps: tak sesuai ker tajuk itu? aku pun dah tak tahu nak letak tajuk aper. Haah lah, aku terlupa nak berdoa dalam entri kali ini. Ya, semuga yang baik2 sahaja akan berlaku. Ameen. :)

Anonymous said...

owh..ingat 'awak' itu adalan dia..
silap..silap..

SITI said...

Erma: Walau saper pun kau teka, jawapannya, BUKAN. Heh.

Anonymous said...

Tim dah ada 'awak' yg lain..
Alhamdulillah..

SITI said...

En. Pokok: Haha. Apakah? Merepek jer statement kau itu. Heh!

Anonymous said...

Baik..aku tidak teka...

Anonymous said...

ermalina..nampaknya kita sudah silap meneka...hehehe..adakah Cik Tim sudah mempunyai "awak" yang baru? Sama-sama la kita tunggu..hehehe..tim..tak nak kenalkan pada kami ker "awak" yang baru tue?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...