Wednesday, April 16, 2008

GEN.ius

Dalam banyak media, tiba2 membincangkan hala tuju anak2 genius, hanya kerana ada kes2 yg pelik2 telah berlaku melibatkan org melayu. Tapi, aku naik menyampah + pelik mengapa bahan bandingannya ialah A*di Putra dan S*ufiah.

Di sini, aku akan tulis apa yang aku rasa ttg mereka2 ini.

Bagi aku, kes mereka sangat berlainan, jauh berbeza bagai langit dan bumi. SANGAT, OK? Mari lihat si kecil Adi. Dia adalah kanak2 yang telah dilahirkan genius, mmg bijak, anugerah Tuhan. Ibu bapanya tidak lakukan apa2 pun, supaya dia jadi pandai begitu, (selain kata ibunya, yang mengaji al-Quran lebih daripada anak2 lain, ketika mengandung). Kebijaksanaan Adi telah dikesan semasa Adi ingin ke sekolah tadika. Dan, hebohlah satu Malaya ini, bahawa satu org anak kecil ini amatlah bijak bestari dalam bidang matematiks. Ramai org cuba membantu, membuatkan ibubapanya menjadi sangat takut dalam memilih bantuan yg mencurah2. Adi telah pernah dimasukkan ke Sekolah Islam Antarabangsa. Sekarang dia tinggal di rumah, belajar bbrp perkara, dan terakhir, ibubapanya telah menerima tawaran dari UNISEL utk mencorak masa depan Adi. Meletakkan satu orang Professor buta sbg idola, ttp, aku pernah dgr di satu media, org itu telah mengatakan dia tidak mahu lagi memberi komen ttg budak kecil ini kerana segala usaha yang telah dilakukan tidak dihargai oleh ibubapanya. Apakah? Heh.

Bagi aku, takdelah susah pun nak menghalakan tujunya budak kecil ini. Dia ingin menjadi pakar matematik islam. Ilmu matematik dia sudah amat bijaksana, maka dia perlu mendalami ilmu agama Islam dengan panduan dari guru agama. Oleh itu, perlulah dibawakan guru2 itu. Dia mmg perlu belajar sorang2. Tak keysahlah, dia dtg ke rumah cikgu itu, atau cikgu itu dtg ke rumah dia. Yg penting, dia mmg tak boleh campur dgn kanak2 lain, kerana IQ dia tidak sama dgn pelajar biasa. Dia perlulah masuk universiti, dan sememangnya dia boleh masuk universiti pada usia awal. Maka, dia belajarlah hingga lulus semua peperiksaan nak masuk uni. Ambil UPSR masa umur 8 tahun, ambil PMR umur 10 tahun, ambil SPM umur 12 tahun, pastu amik lah A level ker, sbg syarat utk ke universiti. Kalu layak ke Oxford, masuklah sana. Kalu nak ke Azhar, kenelah belajar bahasa Arab dengan jayanya. Isi pentingnya ialah perlu belajar scr persendirian Dan, tidaklah boleh terus masuk uni, kalu tak exam. Heh!

Maka, aku konpius apsal ibubapanya tidak melakukan begitu. Aku tak rasa duit itu satu masalah. Ramai je nak tlg dia. Dan lagi, pelik Hishamuddin suruh dia masuk sekolah, dgn alasan dia hanya pandai matematik, tak pandai lagi mende lain. Memanglah tak pandai, sbb blum diajar. Tapi, kalu kanak2 biasa belajar sekolah rendah 6 tahun, dia mungkin boleh belajar sume2 tu dalam 2-3 tahun jerssss, sbb IQ dia tinggi. Maka, tak boleh campur dgn kanak2 lain. Heh!

Sufiah adalah kes yg sgt berbeza. Dia tidak dilahirkan bijak spt Adi. Dia dan adik beradik dia telah diajar (secara paksa) oleh bapanya. Setiap masa, melihat angka. Dari sejak lahir lagi. Mempunyai displin pembelajaran yang sgt luar biasa. Dia tak masuk sekolah pun. Ayah dia ajar kat rumah. Lulus sume exam, maka telah dikatakan layak dan diterima masuk ke Oxford. Tp, apa yang ayah dia buat telah menyebabkan tekanan emosi yang luar biasa. Maka, dia tidak pandai mengawal emosi. Kalu dia dilahirkan dalam keluarga yg biasa jersss, dia adalah budak (mungkin pandailah), di sekolah, sama seperti budak pandai di sekolah harian yang kita hadiri. Itu sahaja. Dia tidaklah dilahirkan genius seperti Adi.


Dia mengalami masalah sosial, seperti bbrp perempuan lain sama ada di UK mahu pun di Malaysia. Aku rasa ada jers budak yg bijaks pelajaran, terjerumus kpd masalah sosial kat Malaysia, lantas tidak menyambung pelajaran. Dia bukanlah warganegara Malaysia, bukan Penduduk Tetap pun. Maka, aku tak rasa kita perlu kecoh2 sgt ttg dia masa dia masuk Oxford dulu. Aku sgt pelik masa kerajaan bersetuju nak biaya pelajaran dia di Oxford. Byk jers budak warganegara sendiri yg bijak yg boleh dibantu. Tiba2, bila dia cakap dia tidak mahu dibantu sekarang, sedangkan dia mmg mempunyai masalah, maka menteri pun kata takpe, tak payah bantu . Hoho. Kalu nak bantu dia, perlu bantu juga wanita di Malaysia yg melacurkan diri.

Maka, tidaklah wajar dibuat perbandingan antara 2 kes di atas. Masalahnya berbeza, dan jalan penyelesaiannya juga berbeza. Heh!

9 comments:

Anonymous said...

Cik Siti mmg sabgat bijak berkata-kata..saya suke~!!kes adi putra, aku pernah terbaca di mane ntah aku pon da lupe, yang adi putra mmg tak suka belajar pelajaran lain dan tidak memberikan kerjasama di dalam kelas, dan maybe kite kekurangan guru utk ditugaskan mengajar adi putra shj maka dia tidak mendapat perhatian yang sepatutnya..aku pon setuju yang die blh jers amek exam2 tersebut dan jika lulus smbg la bljr..kan??owh pasal sufiah..hmmm.....ramai lagi yang murtad, melacur,sex addicted etc kat malaysia ni..

SITI said...

Erma: Hoho, kau mmg addicted dgn blog aku. Heh.

Aku rasa perangai ibubapa Adi yg telah membuat budak kecil itu semakin pelik2s.

Anonymous said...

Hi tim...betul tu bkn ape pun si sufiah tu....kalo org nak tlg pun dia x nak baik tlg org2 kat Malysia ni yg sememangnya byk perlukan pertolongan....
buang karen je....
mane tau satu hr nanti dia akan sedar gak....harap2 la....

Awis said...

Blog ko kan fundamental kepada blog-blog lain, tak mustahillah org boleh addicted! =)

Nice story about both so called genius nieh.. cuma sekarang terbuktilah, yg kebijaksanaan budak dari bakat sahaja, juga boleh dapat dengan usaha..

SITI said...

reen: Ya, harap2 dia akan menjadi baik dan terus belajar. Kesian juga dia, mengalami kekeliruan kroniks.

Awis: Aku anggap kata2 kau itu sbg satu pujian. Hehe. TQ

Ya, berusahalah dgn lebih gigih, supaya kau juga boleh menjadi lebih hebat daripada sufiah itu. Hehe. Bolehlah aku tumpang glamour kau nanti.

ultimatecass said...

Sebab aku tak baca news and tak juga peduli, sini baru tau abt the 2 cases. Thanks Tim. Kaula news feed aku haha. Anyways. I think the reason why the little boy's parents seem like, they're unappreciative or somewhat uniterested in nudging him to the so-called "right direction" is because they want him to be "normal" and not miss out on his childhood. Because as exciting as it may seem to go all "grown up", childhood plays a big part in shaping the person that one becomes. Perhaps.

SITI said...

Ati:, Hoho, welkam2.

Aku tak rase parents dia inginkan begitu. Budak kecil ini sudah dibawak ke banyak sekolah keliling Malaysia, dan kuar kat semua stesen tv yg ada kat Malaysia ni, since dia berumur 6 tahun. Heh! Parents dia agak tak bijak lah. Hoho.

Anonymous said...

Hmm..jangan die jadi mcm budak yang pertama pandai baca tu da lakan...he end up as penjual roti canai kerana tak dapat perhatian yang sewajarnya..


tapi aku ade juge jumpe orang yang hmmm..bangang mase kecil..(darjah bape ntah baru pandai baca) then berusaha dengan gigih ni nak berjaya tapi end up bangang gak coz byk kali decide nak terjun bangunan...bangang kan..maka aku rasa kalu die berusaha utk bijak mcm mana pun kalu da ditakdirkan bangang..maka bangang la die....

SITI said...

Erma: Huhu, dia mungkin tak berjaya mengenal potensi diri. Semuga kita semua sentiasa di bawah rahmat Ilahi. Ameen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...